شبکه کاردانو و ارز آدا را بهتر بشناسید

شبکه کاردانو خانه آدا (Ada) است. این شبکه از رمز ارز آدا برای ارسال و دریافت وجوه دیجیتالی استفاده می کند. این پول نقد دیجیتال بیانگر آینده پول است و این امکان را برای انتقال مستقیم، انتقال مستقیمی که با استفاده از معادلات رمزنگاری شده تضمین شده اند فراهم می کند.

یکی از جالب ترین پروژه هایی که از این شبکه بیرون آمده کاردانو (Cardano) است. شبیه به اتریوم، کاردانو یک پلتفرم قرارداد هوشمند است، با این حال کاردانو مقیاس پذیری و امنیت را با کمک گرفتن از معماری لایه ای ارائه می دهد.رویکرد کاردانو از آنجایی که از نظر علمی و تحقیقات دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد در فضای خاص خود بی نظیر است. در این مقاله ما به بررسی این شبکه می پردازیم و برخی از نوآوری های جالب توجه آن را به نمایش بگذاریم.

تاریخچه کاردانو


کاردانو توسط چارلز هوسینسون بنیانگذاری شد که وی یکی از بنیانگذاران اتریوم می باشد. در حالی که اتریوم به عنوان یک بستر قرارداد هوشمند پلتفرم تحسین برانگیزی می باشد، به گفته هاسینسون این یک blockchain نسل دوم است و به تکامل نیاز دارد. آنچه کاردانو را بسیار قابل توجه می کند میزان مراقبت بسیار خوبی است که برای حفظ آن انجام می شود.

بنیاد کاردانو یک سازمان رگوله شده و غیر انتفاعی است که سازمان مراقبت از شبکه کاردانو است. وظیفه اصلی آنها “استاندارد سازی ، محافظت و ترویج فناوری پروتکل Cardano” است.

به گفته چارلز هوسینسون، ما سه نسل از بلاک چین را پشت سر گذاشتیم.

نسل ۱: بیت کوین و انتقال پول


بیت کوین ایجاد شد زیرا همه سوالات یکسانی می پرسیدند. آیا می توان یک شکل از پول ایجاد کرد که بدون واسطه بین دو نفر قابل انتقال باشد؟ آیا می توان پول غیر متمرکز ایجاد کرد که بتواند روی بستری مانند بلاک چین کار کند؟

ساتوشی ناکاموتو هنگام ایجاد بیت کوین به این سؤالات پاسخ داد. سرانجام ما یک سیستم پولی غیر متمرکز داشتیم که می تواند پول را از یک شخص به شخص دیگر منتقل کند. با این وجود مشکلی در بیت کوین بوجود آمده است که در تمام بلاک چین های نسل اول این مشکل وجود دارد. آنها فقط برای معاملات پولی مجاز بودند، هیچ راهی برای افزودن شرایط به این معاملات وجود نداشت. آلیس می تواند برای باب 5 بیت کوین ارسال کند، اما او نمی تواند شرایطی را برای این معامله تحمیل کند. به عنوان مثال. او نمی تواند به باب بگوید که فقط در صورت انجام برخی وظایف، پول را دریافت خواهد کرد. این شرایط به نگارش پیچیده ای نیاز دارد. برای ایجاد یکپارچه سازی روند، نیاز به “چیزی” پیچیده تر بود.

نسل ۲: اتریوم و قراردادهای هوشمند


و آن “چیزی” یک قرارداد هوشمند بود. یک قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند به شما کمک می کنند تا ضمن اجتناب از خدمات یک واسطه، پول، املاک، سهام یا هر چیز دیگری را با روشی شفاف و عاری از تعارض مبادله کنید. اتریوم Vitalik Buterin عنوان بهترین شبکه قرارداد های هوشمند را یدک می کشد. آنها به جهانیان نشان دادند که چگونه بلاک چیم می تواند از مکانیسم پرداخت ساده به چیزی به مراتب پر معنی تر و قدرتمندتر تبدیل شود. با این حال، این نسل نیز مشکلاتی داشت.

هرچه موارد استفاده جالب تر و جالب تر از بلاکچین در حال بیرون آمدن بودند ، آنها پذیرش بیشتری می کردند.

مشکل این بود که، این نسل از بلاک چین واقعاً شرایط خوبی برای مقیاس پذیری ندارند. در کنار آن، سیستم مدیریتی این شبکه ها واقعاً تفکر چندانی نداشت. در ضمن ، طبق گفته هاکینسون، تقسیم اتریوم و اتریوم کلاسیک یک نمونه کلاسیک (بدون هدف در نظر گرفته شده) از سیستم مدیریتی بد است. اینجاست که نسل سوم وارد می شود.

نسل ۳: کاردانو

هوسکینسون می دانست که این زنجیره به تکامل بیشتری نیاز دارد. او عناصر مثبت را از دو نسل اول بلاک چین گرفت و برخی از عناصر خاص خود را نیز اضافه کرد. آنچه از آن تولید شد، Cardano بود. سه عنصری که کاردانو می خواست آنها را حل کند عبارت بودند از:

  • مقیاس پذیری
  • قابلیت همکاری
  • پایداری

همانطور که قبلاً ذکر شد، Cardano از این نظر بی نظیر است که براساس جستجوی علمی و تحقیقات دانشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد. تمام محققانی که به آن می پردازند، هدف نهایی “کد با اطمینان بالا” را دارند. این کار برای مطمئن شدن از اطمینان بیشتر نسبت به کیفیت کد استفاده شده انجام می شود. به گفته هاسینسون، این امر از وقوع موارد بعدی مانند انشعاب ETH-ETC جلوگیری می کند.

 کاردانو ارز دیجیتال خود را طبق یک معماری بازگشتی درون شبکه ای (RINA) گسترش می دهد. امنیت کاردانو بوسیله این معماری چند لایه تامین شده است. شبکه ملی تحقیق و آموزش یونان، اولین پروژه آزمایشی کاردانو را با تأیید مدارک تحصیلی دانشجویان از طریق این شبکه انجام داد. کاردانو نخستین پروژه بلاک چین بود که از مفهوم یک فلسفه علمی توسعه یافته و چشم انداز این ارز رمزنگاری شده آن است که سبک جدیدی از محاسبات مجتمع شده با فراهم آوردن دسترسی آزاد به خدمات مالی منصفانه ارائه دهد.

Cardano در دو لایه گسترش می یابد که منجر به تفکیک دفتر کل موجودی حساب ها و دلیل انتقال دارایی ها از یک حساب به حساب دیگر می شود. این تفکیک باعث می شود تا قراردادهای هوشمند که بر روی پلتفرم نوشته می شوند، انعطاف پذیر تر عمل نمایند. شرکت ها می توانند از این تفکیک جهت طراحی، حفظ حریم خصوصی و اجرای هر قرارداد متناسب با موارد خاص مورد استفاده خود بهره برداری نمایند.

لایه توافق کاردانو (CSL)

CSL به عنوان دفتر کل موجودی حساب ها عمل می کند و اولین لایه پلتفرم است. این لایه به عنوان یک برتری نسبت به بیت کوین و حل مشکل مقیاس پذیری آن محسوب می شود. CSL از یک الگوریتم اجماع اثبات سهام برای ایجاد بلوک های جدید و تأیید معاملات بهره می برد.

نقشه راه CSL به شرح زیر است:

  • دو مجموعه زبان های اسکریپت
  • یک مجموعه برای حرکت ارزش
  • راه حلی برای افزایش امنیت
  • زنجیره های جانبی (Sidechains) برای ارتباط با دفترکل های دیگر
  • انواع امضا چندگانه شامل امضاهای مقاوم کوانتومی
  • دارایی های متعدد صادر شده توسط کاربر
  • مقیاس پذیری که در آن قابلیت های سیستم افزایش می یابد به عنوان کاربران بیشتر پیوستن

لایه رایانشی کاردانو (CCL)

لایه CCL لایه دوم پلتفرم کاردانو است که شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام یک تراکنش است. از آنجا که لایه محاسبات از CSL جدا شده است، کاربران CCL در هنگام اعتبار سنجی معاملات می توانند قوانین مختلفی ایجاد کنند. به عنوان مثال، شما می توانید یک بلاک چین ایجاد کنید که هر گونه معاملاتی را که شامل دیتای املاک نیست را بررسی نکند. این امر باعث افزایش امکانات در بلاک چین خواهد شد.

Cardano-ADA

خرید کاردانو برای کاربران ایرانی

به دلیل تحریم های ایران و ریسک صرافی های آمریکایی و چینی، در وضعیت فعلی بهترین سایت برای خرید کاردانو، سایت تبادل رمزینه هست. از مزایای استفاده از تبادل رمزینه می توان به راحتی تبدیل مستقیم تومان به ارز آدا (کاردانو) اشاره کرد. برای خرید کاردانو یا فروش کاردانو می توانید به صفحه مربوطه وارد شود و در کوتاه ترین زمان اقدام به خرید یا فروش کنید. پشتیبانی سایت در هر لحظه آماده پاسخگویی به شما می باشد.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *