بیت کوین کش چیست؟ هارد فورک موفق

بیت کوین کش (BCH) یک هارد فورک از بیت کوین است که برای حل مشکل مقیاس پذیری بیت کوین طراحی شده است. هاردفورک نوعی انشعاب به همراه بروزرسانی به‌شمار میرود. یکی از این مشکلات، سختی استخراج برای استخراج‌کنندگان بود که صرفه اقتصادی استخراج را از بین برده بود؛ از طرفی هر تراکنش بیت‌کوین زمان زیادی برای انجام لازم داشت؛ در نتیجه بیت‌کوین‌کش برای حل این مشکلات وارد شد. استخراج بیت کوین کش بسیار شبیه به خود آن است، با این حال، Bitcoin Cash بسیار سریعتر از سکه ناکاموتو است و دارای ویژگی های بیشتری است. به عنوان مثال، از شبکه زیرو کانف استفاده می کند که به آن امکان می دهد تقریبا معاملات آنی را ارائه دهد.

جامعه بیتکوین کش، به سوال بیت کوین‌ کش چیست اینگونه پاسخ می دهند که بیت کوین کش همانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است که به صورت همتا به همتا بین کاربران استفاده می شود. این پول کاملا غیرمتمرکز است و هیچ بانک‌مرکزی ندارد و نیازی به‌هیچ واسطه‌ای برای رد و بدل کردن آن نیست. همانند بقیه ارز های دیجیتال بیت کوین کش نیز از مزیت های آن ها استفاده می برد. حال باید دید تفاوت این ارز با بقیه ارز ها چیست.

بیت کوین را بدون شک باید یکی از اختراعات جنجال برانگیز سال های گذشته دانست. این ارز با قدرت گرفتن از شبکه بلاک چین توانسته بسیاری از مشکلات سنتی در زمینه مالی را برطرف کند. البته ایراداتی نیز به آن گرفته می شود. از جمله عدم مقیاس پذیری باعث می شود تراکنش های بیت کوین برای خرید های روزانه مثلا خرید قهوه یا ساندویچ کاربرد نداشته باشد. که البته این مشکل با راه‌اندازی شبکه لایتنینگ مرتفع شده و شما می‌توانید به‌راحتی از کافی‌شاپ‌های استارباکس با استفاده از بیت کوین قهوه بخرید. هیچ خریدار یا فروشنده‌ای حاضر نیست برای پرداخت مبلغ یک خرید چندین ساعت منتظر تایید پرداخت بماند و افزایش کارمزد برای سریع‌تر شدن هم کاری غیرمنطقی است و در خیلی مواقع صرفه اقتصادی ندارد.

بیت‌کوین و بیت کوین کش تا ۱ آگوست ۲۰۱۷ در یک زنجیره بلوکی (بلاک چین) قرار داشتن و از این تاریخ تبدیل به دو زنجیره کاملا مجزا شدند. در نهایت در تاریخ فوق بیت‌کوین‌‌کش به وجود آمد. فورک (fork) عملی است که باعث ایجاد انشعاب جدیدی می‌شود و در‌صورت وقوع آن، دو ارز رمزنگاری‌ شده با بلاکچین‌های جداگانه ایجاد می‌شوند. در این مورد پس از وقوع فورک، بیت‌کوین همچنان به‌عنوان ارز اصلی روی زنجیره خود باقی ‌ماند و اکنون با سگ‌ویت (segwit) پشتیبانی می‌شود، درحالی‌که یک ارز جدید از زنجیره جدا شد که آن را بیت‌کوین‌کش می‌نامیم و با BCH نمایش داده می شود.

اما ماجرای بیتکوین‌کش به‎همین جا ختم نمی‎شود. بار دیگر خود بیت کوین‌کش در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ دوباره هاردفورک جدیدی ازش ایجاد شد و این بروزرسانی باعث شد تا بلاک چین این رمزارز به دو بخش Bitcoin ABC (که بعد ها همان BCH سابق نامیده شد) و  Bitcoin SV – Satoshi Vision  (دیدگاه ساتوشی) تقسیم شود و هر بخش طرفداران خاص خود را داشته باشد.

این دوبخش شدن به این دلیل اتفاق افتاد که توسعه‌دهندگان بیت‌کوین ‌کش روی به‌روزرسانی این سکه به توافق نرسیدند. برخی از آنها از به‌روزرسانی به نام Bitcoin ABC و برخی دیگر از نسخه Bitcoin SV پشتیبانی کردند.

پس از این هاردفورک استقبال بیشتری از بیت‌کوین ای‌ بی‌ سی نسبت به بیت‌کوین اس‌ وی صورت پذیرفت و به‌همین دلیل هم در زنجیره اصلی قرار گرفته و مجدداً به همان بیت‌کوین‌کش تبدیل شد. پس Bitcoin ABC همان بینکوین‌کش اصلی است و Bitcoin SV به عنوان رمزارز جدید از دل بیت کوین کش خارج شد.

با توجه به این‌ که زمان زیادی از تولد بیت‌ کوین ‌کش نمی‌گذرد نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد اما تا این زمان عملکرد قابل قبولی داشته و هر روز بر تعداد طرفداران و کاربران بیتکوین‌ کش افزوده می‌شود و شبکه آن هم درحال پیشرفت پیوسته و پایداری است.

بیت کوین ‌کش هم مثل دیگر ارزهای دیجیتال کامل نیست. هرکدام ویژگی‌هایی مربوط به خود را دارند. سرمایه‌گذاری در بیت کوین کش مثل هر دارایی دیگر خطرات احتمالی را دارد پس بهتر است قبل از تصمیم گیری اطلاعات کافی داشته باشید.

تفاوت‌های بیت کوین و بیت‌ کوین ‌کش
بیت‌ کوین ‌کش از نظر ساختاری بسیار شبیه به بیت‌ کوین است. البته خوب جای تعجبی هم ندارد زیرا که بیت‌ کوین ‌کش حاصل هارد فورک از بیت ‌کوین است. با‌این‌حال بیت کوین‌ کش تفاوت‌هایی و در واقع برتری‌ هایی نسبت به بیت ‌کوین دارد که تعدادی از آن ها در زیر آورده شده است:

🔸 اندازه بلاک در ابتدا به ۸ و در هاردفورک بعدی به ۳۲ مگابایت افزایش یافته است. در نتیجه تراکنش‌های بیشتری با کارمزد کمتر در شبکه قابل انجام می باشند.

🔸 بیت کوین ‌کش سگویت را اجرا نخواهد کرد.

🔸 ویژگی “جایگزینی کارمزد” که برای انجام تغییر در مواردی مثل میزان کارمزد در صف تایید است را ندارد.

🔸 در برابر حمله‌های بازپخش و تکرار (replay attack) مقاوم است.

🔸 بیت‌کوین‌کش راهکاری برای کاهش سختی شبکه دارد.

🔸 کارمزد بسیار کمتری برای تراکنش نسبت به بیت‌ کوین دارد.

سرعت مهمترین تفاوت بین بیت ‌کوین و بیت کوین‌ کش می باشد. ابتدا هر بلاک بیت کوین یک مگابایت بود. (امروز ۲ مگابایت است) اما چرا این اندازه را بیشتر و بیشتر نمی‌کنند؟ مثلا آن را به 512 مگابایت تغییر دهند؟! با مثالی به سوال شما پاسخ می دهیم:

فرض کنید ما مشکل ترافیک سنگین داریم، بنابراین تصمیم می‌گیریم نهایت سرعت مجاز را به ۲۰۰ مایل بر ساعت تغییر دهیم. چه اتفاقی میافتد؟ اول از هر چیز، مشکل ایمنی پیش می‌آید چون سرعت بالا احتمال تصادف و تلفات را بالا می‌برد. اما مشکل بزرگ‌تر این خواهد بود که حالا ماشین‌های قدیمی و کوچک برای این بزرگراهی که ایجاد شده مناسب نیستند، چون نمی‌توانند به اندازه کافی تند حرکت کنند.

در چنین حالتی بزرگراه پر از افراد قوی با ماشین‌های قوی می‌شود و یک راننده معمولی یا در خانه می‌ماند یا از جاده‌های خلوت‌تر استفاده می‌کند. این دقیقاً همان اتفاقی است که با افزایش محدودیت‌ها رخ می‌دهد. بلاک‌های بیشتر مساوی است با داده‌های بیشتر برای پردازش به ازای هر تراکنش. بنابراین گره‌های کوچک نخواهند توانست این داده‌های اضافه‌شده را پردازش کنند و نامتمرکز ساختن غیر‌قابل اجتناب می‌شود.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *