لایت کوین چیست؟ به زبان ساده

لایت کوین (Litecoin) که از دل بیت کوین خارج شده است در واقع همانند بیت‌ کوین یک سیستم برای انتقال ارزش بدون واسطه است. این ارز دیجیتال اولین رمزارز تولید شده پس از بیت کوین است که تاریخ تولدش به سال ۲۰۱۱ بر می گردد. این ارز به دلیل مزایایی که دارد تاکنون توانسته نرخ پذیرش مناسبی به دست بیاورد و همچنین محبوبیت قابل‌ توجهی را در میان کاربران کسب کند.

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا (peer to peer) است که امکان پرداخت های فوری و کم هزینه ای را در سراسر شبکه فراهم می‌کند.

لایت کوین یک شبکه پرداخت (انتقال ارزش) متن باز و مبتنی بر شبکه بلاک چین است. در این سیستم می‌توان دارایی‌های دیجیتالی با نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه ، ارگان و یا نهاد مرکزی، به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان انتقال داد.

به مانند بیت کوین، تضمین امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار ضمانت شده است. می توان به طور تقریبی گفت که تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین می باشند.

لایت کوین دو تغییر مثبت در الگوریتم خود ایجاد کرد که آن را متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال نشان داد، که یکی از آن شبکه لایتنینگ (Lightening Network) و دیگری Segregated Witness می‌باشد که به اختصار SegWit نامیده میشود. این دو ارتقای الگوریتم به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد که معاملات بیشتری را در زمانی بسیار کمتری انجام دهند. این ارتقا علاوه بر حجم بیشتری از مبادلات با سرعت بالا باعث هزینه ی کمتر نیز می‌شود.

جالب است بدانید با این که هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین پس از گذشت حدود ۱۰ سال هنوز مشخص نیست، خالق لایت کوین یک جوان چینی به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، که در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را به وجود آورد.

فلسفه جالب او برای تولد لایت کوین به این صورت بود که اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین (مانند لوگو‌یی که دارد) یادآور نقره است. با این هدف که لایت کوین ارزی برای معاملات روزانه ارزان تر و کم حجم تر و همینطور سریعتر شود. لایت کوین هم همانند پدر خود محدود است با این تفاوت که برخلاف بیت کوین که فقط ۲۱ میلیون از آن قابل تولید شدن است، تعداد لایت کوین ۴ برابر یعنی ۸۴ میلیون واحد قابل استخراج خواهد بود.

استخراج و انتقال سکه‌ها در شبکه لایت‌کوین بر اساس یک پروتکل رمزنگاری با منبع باز است و توسط یک واحد مرکزی و یا شخص مدیریت نمی‌شود که روند آن تا حد زیادی شبیه به اصولی است که در بیت‌کوین هم وجود دارد اما تعدادی تفاوت با آن دارد. فرایند استخراج درست همانند بیت کوین با استفاده از توان محاسباتی کامپیوترها برای شبکه و با انجام محاسبات ریاضی شبکه را امن می‌کنند. در واقع استخراج کنندگان (ماینرها) با این محاسبات تراکنش ها را بررسی و تایید می‌کنند که باعث تضمین شبکه می‌شوند.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاص مربوط به خود برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم دیگری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و به طور کلی توانایی تایید سریع تر تراکنش ها را دارد. با توجه به اینکه این روزها استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC (مدارهای مجتمع مختص استخراج) امکان پذیر است،‌ کارت گرافیک همچنان یکی از روش های متداول برای استخراج لایت کوین به شمار می رود. البته قابل ذکر است که استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک صرفه اقتصادی بیشتری دارد. طول زمانی هر بلاک ۲.۵ دقیقه است که تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در یک بلاک کامل قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک های قبلی (طبق تکنولوژی بلاک چین) اضافه می‌شوند.

لایت کوین هم به مانند بیت کوین از قیمتی در حدود ۱ سنت شروع به کار کرد. لایت کوین تا ۲۰۱۴ رشد قیمت خیلی خوبی داشت اما پس از آن با کاهش قیمت قابل ملاحضه ای مواجه شد و حدود سه سال در محدوده قیمت ۱ تا ۴ دلار نوسان داشت. ۲۰۱۷ سال انفجار لایت کوین بود. در حالی که بیت کوین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷ برابر شد، لایت کوین با رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ خود که ۳۲۰ دلار بود، صعودی ۷۰ برابری را تجربه کرد.

پاداش استخراج هر بلاک لایت کوین در حال حاضر ۲۵ واحد لایت کوین است. این پاداش در هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک نصف خواهد شد. پاداش بلاک بیت کوین در حال حاضر ۱۲٫۵ واحد بیت کوین است و در هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک نصف می‌شود. این نصف شدن (هالوینگ) ارز دیجتال به طور معمول هر ۴ سال یک بار صورت می پذیر که پاداش لایت کوین قرار است در رویداد هالوینگ (Halving) که در اوایل آگوست ۲۰۱۹ به نصف (یعنی همانند بیت کوین ۱۲.۵ بلاک) برسد. که می تواند موقعیت خوبی برای افزایش قیمت آن محسوب شود.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *