وَلِت یا کیف پول رمز ارز ها چیست؟

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم اولین کاری که برای خرید رمز ارز باید انجام دهید این است که یک کیف پول رمز ارز داشته باشید.

در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که کیف پول رمز ارز چیست و چگونه باید برای خود کیف پول ایجاد کنیم؟

ولت یا کیف پول رمز ارز یا ارز دیجیتال

همانند پول کاغذی که برای نگهداری از آن نیاز به کیف پول است، رمز ارزها نیز به یک کیف برای نگهداری نیاز دارند. کیف پول در زبان انگلیسی به معنی wallet است برای همین در دنیای رمز ارزها در ایران نیز کیف پول رمز ارز ها به نام وَلِت معروف شده است. شرکت های مختلفی برای رمز ارز ها کیف پول ساخته اند. بیشترین کیف پول برای بیت کوین ساخته شده است. البته کیف پول های زیادی نیز هستند که انواع مختلفی از رمز ارز ها را نگهداری می کنند.

انواع ولت ها

از نظر لزوم دسترسی به اینترنت دو دسته کیف پول داریم: گرم (hot) و سرد (cold). کیف پول های گرم آنهایی هستند که به صورت آنلاین کار می کنند و کیف پول های سرد به صورت آفلاین هم می توانند کار می کنند.

از نظر محیط کار هم پنج دسته کیف پول داریم: دسکتاپ، موبایل، تحت وب، کاغذی و سخت افزاری.

کیف پول دسکتاپ:

همانطور که از اسمش پیداست، کیف پول دسکتاپ یک نرم افزار است که روی سیستم خود نصب می‌کنید. برخلاف برخی از کیف پول های تحت وب، در این نوع کیف پول اختیار کامل کلیدها و سپرده خود را در اختیار دارید. زمانیکه نرم افزار یک کیف پول را روی سیستم خود نصب می‌کنید، فایلی به نام “wallet.dat” روی سیستمتان ذخیره می‌شود که حاوی اطلاعات مربوط به کلید خصوصی شما است. بنابراین باید این فایل را رمزگذاری کرده، از آن بک آپ بگیرید و این فایل را در جایی امن و مطمئن ذخیره کنید. در این صورت میتوانید در صورت خراب شدن سیستم، با کمک کلید خصوصی خود، از طریق دستگاه های دیگر نیز به کیف پولتان دسترسی داشته باشید.

کیف پول های دسکتاپ در مجموع نسبت به دیگر کیف پول های آنلاین، امنیت بیشتری دارند. اما پیش از نصب هرگونه کیف پول رمز ارز، مطمئن شوید که سیستم شما به هیچگونه ویروس یا بدافزاری آلوده نیست.

چند نمونه کیف پول دسکتاپ:

  • اگزودوس (Exodus)
  • کوینمی (Coinomi)
  • الکترام (Electrum)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • واسابی (Wasabi)
  • آرموری (Armory)
  • جکس (Jaxx)

کیف پول موبایل:

کیف پول های موبایل بسیار شبیه به کیف پول های دسکتاپ هستند. با استفاده از این نوع کیف پول می‌توانید با کمک کدهای QR، رمز ارزها را ارسال و دریافت کنید. کیف پول موبایل گزینه بسیار مناسبی برای تراکنش و پرداخت های روزانه است، اما در برابر ویروس‌ها، هکرها و بدافزارها بسیار آسیب پذیر است. بنابراین بهتر است کیف پول موبایلی تان را با استفاده از پسوورد و تایید هویت چند مرحله ای ایمن کنید و همیشه از کلیدهای خصوصی (یا عبارت Seed) خود بک آپ بگیرید تا در صورت گم شدن یا خراب شدن گوشی سرمایه خود را از دست ندهید.

کیف پول موبایلی

چند نمونه کیف پول موبایل:

  • گزودوس (Exodus)
  • کوینمی (Coinomi)
  • ترزور (Trezor)
  • بلاکچین ولت (Blockchain)
  • اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • سامورائی ولت (Samourai Wallet)
  • مای سلیم ولت (Mycelium Wallet)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • جکس (Jaxx)

کیف پول تحت وب:

کیف پول‌های تحت وب در پوشش یک وب‌سایت فعالیت می‌کنند. دسترسی به این کیف پول، تنها از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر است. این کیف پول‌ها در بستری آنلاین اجرا می‌شوند و می‌توان از آنها با هر دستگاهی و در هر جایی به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. باوجوداینکه، دسترسی به این کیف پول‌ها راحت است، اما کلیدهای خصوصی شما به‌صورت آنلاین ذخیره می‌گردند، بنابراین از امنیت کمتری نسبت به کیف پول های دسکتاپ برخوردار است. کیف پول بلاکچین (blockchain.com) مشهورترین کیف پول تحت وب بیت کوین است.

کیف پول صرافی ها

  • بایننس
  • بیترکس
  • کوین بیس

وب سایت های سرویس دهنده

  • مای اتر ولت
  • بلاکچین دات کام
  • کوین پیمنت

کیف پول کاغذی:

یک کیف پول رمز ارز یک آدرس خصوصی دارد و یک آدرس عمومی. آدرس خصوصی آدرسی است که فقط در اختیار صاحب کیف پول است و آدرس عمومی آدرسی هست که برای نقل و انتقال بیت کوین به کیف پولتان از آن استفاده می کنید. کیف پول کاغذی یک ارز دیجیتال همان کلید خصوصی است که روی کاغذ چاپ شده است. دارنده‌ی این کاغذ هم به کلید خصوصی ارز دیجیتال و هم به آدرس آن دسترسی خواهد داشت. برای ایجاد کیف پول کاغذی، از سایت هایی مانند Bitaddress.org می‌توانید استفاده کنید. هنگامی که کیف پول های کاغذی تولید می شوند می توانید آن ها را توسط پرینتر، روی کاغذ چاپ کنید.

کیف پول کاغذی

کیف پول سخت افزاری:

کیف پول های سخت افزاری، کیف پول های الکترونیکی و فیزیکی هستند که کلیدهای خصوصی و عمومی شما را در خود ذخیره می‌کنند. شما برای استفاده از این کیف پول ها نیازی به اتصال به اینترنت ندارید، مگر اینکه بخواهید وجوه خود را منتقل کنید. از این نظر کیف پول های سخت افزاری بهترین گزینه از لحاظ امنیت هستند، اما از نظر دسترسی آسان به راحتی کیف پول های نرم افزاری نیستند.

کیف پول سخت افزاری

اگر سرمایه زیادی دارید و می‌خواهید به مدت طولانی آنها را ذخیره کنید، کیف پول های سخت افزاری مناسب ترین گزینه برای شما محسوب می‌شوند.

چند نمونه کیف پول سخت افزاری:

بهترین کیف پول:

انتخاب بهترین کیف پول برای افراد مختلف، متفاوت است و همچنین مقداری هم سلیقه ای است: مثلا فردی که کامپیوتر شخصی ندارد مسلما نمی تواند کیف پول دسکتاب داشته باشد. یا فردی کیف پول های سخت افزاری را که مستلزم خریدن یک سخت افزار خاص باشد و استفاده آنها سخت تر است را دوست نداشته باشد.

به طور معمول پر کاربرد ترین کیف پول ها، کیف پول های دسکتاپ و موبایلی است. زیرا این کیف پول ها علاوه بر امنیت خوبی که دارند کاربری آن ها نیز ساده است.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *