هالوینگ یا هاوینگ چیست ؟

هاوینگ بیت کوین

امروزه واژه هالوینگ یا هاوینگ را زیاد می شنویم. این واژه معادل واژه halving در انگلیسی است به معنی نصف شدن. در املای آن حرف L وجود دارد اما در تلفظ این حرف خوانده نمی شود، به همین دلیل است که بعضی آن را هالوینگ و بعضی هاوینگ می گویند، که با توجه به تلفظ انگلیسی آن، هاوینگ واژه درست تری است و ما در این مقاله از آن استفاده می کنیم.

هاوینگ (Halving) در زبان انگلیسی به معنای نصف شدن است و در بیت کوین به معنی نصف شدن پاداشی است که استخراج کنندگان، در ازای استخراج یک بلاک دریافت می کنند. در شبکه بیت کوین هر کس به ازای تلاشی که برای استخراج بلاک های شبکه می کند مقداری بیت کوین پاداش می گیرد. ساتوشی ناکاموتو کد بیت کوین را به صورتی نوشته که در ازای استخراج هر 210,000 بلاک، تقریبا هر چهار سال یکبار پاداش استخراج کنندگان نصف شود.

از ابتدای شروع کار زنجیره بیت کوین یعنی سال 2009 پاداش استخراج هر بلاک 50 بیت کوین بود تا اینکه در سال 2012 اولین هاوینگ رخ داده و پاداش استخراج بلاک به 25 بیت کوین کاهش یافت.

دومین هاوینگ در سال 2016 بود و پاداش استخراج بلاک به 12.5 بیت کوین کاهش یافت.

هاوینگ سوم نیز در 18 می سال 2020 یعنی 25 اردیبهشت 1399 اتفاق می افتد. البته چون سرعت استخراج شبکه در بعضی روزها متفاوت است ممکن است این تاریخ در حد یک یا دو روز جابجا شود.

نصف کردن پاداش بلاک به معنای گردش کار طولانی تر بیت کوین است. بعد از 64 تکرار نصف شدن پاداش بلاک، پاداش در نهایت صفر می شود واحتمال می رود که آخرین بلاک در سال 2140 کشف شود. تا کنون یعنی ابتدای 2020 بیش از 18 میلیون بلاک کشف شده اند و فقط کمتراز سه میلیون بلاک دیگر برای کشف شدن وجود دارد زیرا کل بلاک های موجود در شبکه بیت کوین 21 میلیون بلاک است. و این به معنی سخت شدن استخراج در شبکه است.

آیا بعد از هاوینگ تعداد ماینرها کم می شود؟

بعد از نصف شدن پاداش استخراج به دلیل کم شدن عرضه بیت کوین افزایش قیمت رخ می دهد و این تجربه ای است که در دو هاوینگ قبلی رخ داد و همین افزایش قیمت به ماینرها انگیزه می دهد تا کار خود را ادامه دهند. در مورد این هاوینگ هم همین افزایش قیمت پیشبینی می شود البته با گذر زمان، به علت بالا رفتن هش ریت شبکه و کم شدن بلاک ها، استخراج بیت کوین سخت تر می شود و برای استخراج، به دستگاه های با قدرت بیشتر نیاز است.

آیا بعد از هاوینگ ممکن است شبکه دچار اختلال شود؟

تا به حال دوبار هاوینگ رخ داده و هیچ اختلالی چه از نظر ثبات و چه از نظر امنیت در شبکه ایجاد نکرده است.

احتمال افزایش قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

نمودار افزایش قیمت بیت کوین
نمودار افزایش قیمت بیت کوین

بعد از هاوینگ سال 2012 در یک بازه تقریبا یک سال و نیم قیمت بیت کوین از 2.01 دلار به 270 دلار رسید و سپس کمی روند نزولی پیدا کرد.

دومین هاوینگ در 2016 در بازه سه سال بیت کوین از 164 دلار به قیمت 20,074 دلار رسید و پس از رسیدن به اوج دوباره روند نزولی پیدا کرد. البته این نزول قیمت ها هیچ گاه به اندازه و سرعت صعودهای پیش از آن نرسید.

با توجه به تجربه های قبلی بسیاری اعتقاد دارند که این بار هم همین روند تکرار می شود و بحث ها و گمانه زنی های زیادی در باره مقدار این افزایش قیمت، وجود دارد.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *