آیا بیت کوین به عنوان پول پذیرفته می شود؟

همان طور که در مقاله ی قبلی گفتیم پول شش ویژگی دارد: ماندگاری، تقسیم پذیری، قابل حمل بودن، یک شکل بودن، محدود بودن در تولید و پذیرش عمومی برای پرداخت. بیت کوین در حال حاضر پنج ویژگی اول را دارد اما ویژگی ششم یعنی پذیرش عمومی برای پرداخت، هنوز محقق نشده است.

از نظر تئوری اگر بیت کوین پذیرش همگانی پیدا کند می تواند به عنوان پول در نظر گرفته شود اما از نظر عملی اگر بیت کوین به شکل فعلی باقی بماند محدودیت ها و مشکلات تکنیکی زیادی برای تبدیل به پول شدن سر راه دارد.

آنتونی ترنچف، موسس و هیات مدیره برنامه بانکی رمزپایه Nexo، درباره قوت گرفتن بیت کوین و توانایی جایگزینی آن با پول، با Cointelegraph گفتگو کرد. وی بیان کرد استفاده کمتر از بیت کوین به خاطر پیچیدگی بیش از حد آن است. بیت کوین هنوز به اندازه ای که شما ازکارت اعتباریتان استفاده می کنید راحت نیست. وی گفت که شرکت NEXO و شرکت های دیگر مشغول کار روی این مسئله هستند اما هنوز استفاده از این محصول به عنوان پول بسیار پیچیده است.

آنتونی ترنچف موسس و هیات مدیره Nexo

در حالی که استفاده از بیت کوین برای گروه خاصی از افراد بسیار ساده به نظر می رسد، اما برای عموم مردم هنوز مشکل و پیچیده است و البته در بعضی موارد گران هم به نظر می رسد. مثلا یک تراکنش استاندارد بیت کوین، دو تا ده سنت هزینه دارد. این هزینه برای نقل و انتقالات بین المللی پول بسیار کمی است اما برای تراکنش های کوچک و نقل و انتقال داخل یک کشور گران به حساب می آید.

علاوه بر این، هزینه هایی که تراکنش ها باید پرداخت کنند، بسته به میزان معاملات انجام شده در شبکه تغییر می کند. تراکنش ها در بلوک ها گروه بندی می شوند و وقتی یک بلوک پر شد، باقی مانده تراکنش ها باید منتظر بلوک بعدی بمانند. این ویژگی سبب ایجاد یک مشکل جدی می شود. تراکنش ها برای اینکه زودتر در بلوک گروه بندی شوند رقابت می کنند و این سبب ایجاد بازار هزینه می شود که هر تراکنش که هزینه بیشتر بدهد در بلوک حاضر قرار بگیرد و تراکنش هایی که هزینه کمتر پرداخت می کنند باید منتظر بمانند و به بلوک بعدی بروند.

سال 2017 در زمان بازار گاوی بیت کوین، تراکنش های شبکه همیشه در سطح بالایی قرار داشت. نقل و انتقالات و پرداخت های عادی در شبکه به سختی انجام می شد. هزینه تایید تراکنش ها حتی به پنجاه دلار هم می رسید و بعضی تراکنش ها ساعت ها یا حتی روزها برای تائید منتظر می شدند. این مسئله با افزایش حجم تراکنش ها بیشتر هم می شود و اگر بیت کوین بخواهد به عنوان پول پذیرفته شود و در پرداخت های مالی استفاده شود باید حتما این مسئله را حل کند زیرا با داشتن چنین محدودیتی هرگز نمی تواند جایگاه عمومی برای پرداخت های مالی به دست آورد.

برای حل این مشکل برای بیت کوین یک لایه دوم به نام شبکه سبک (lightening network) طراحی شد. در این لایه، تراکنش های کوچک انجام می شوند در نتیجه از شلوغی و ازدحام در شبکه اصلی بیت کوین جلوگیری می شود. اما هنوز این راه حل نیز نتوانسته سرعت شبکه بیت کوین را به شبکه پرداخت ویزا یعنی همان شبکه عمومی کارت های اعتباری برساند.

آنتونی ترنچف در گفتگو با cointelegraph گفت باوجود این طراحی ها حتی اگر بیت کوین نتواند به شکل پول تبدیل شود، اما همچنان روند صعودی خواهد داشت. او اضافه کرد رسالت اولیه بیت کوین این بود که انقلابی درارزها ایجاد کند و یک سیستم پرداخت توزیع شده و بدون واسط باشد، اما هنوز به این هدف نرسیده و فقط به یک سیستم برای ذخیره و انتقال ارزش، آن هم در مقدارهای بالا تبدیل شده است.

از طرف دیگر، وایتوتس کرالاویشس، مدیر عامل بانک رمزی بانکرا (Bankera)، اعتقاد دارد که بیت کوین به شرایط پذیرش همگانی می رسد و به عنوان پول پذیرفته می شود و فقط اینجا مسئله زمان وجود دارد تا تکنولوژی (سخت افزار و پهنای باند) پیشرفت کند و بتواند پاسخ گوی حجم بالای تراکنش ها باشد.

با وجود همه این بحث ها و نظرات مختلف که در مورد پول شدن بیت کوین وجود دارد و صرف نظر از اینکه آیا با پیشرفت تکنولوژی این مسئله تحقق می یابد یا نه، همچنان آینده روشنی برای بیت کوین دیده می شود. بیت کوین به عنوان یک فضای قابل اعتماد برای نگهداری ارزش شناخته شده است و محدود بودن بیت کوین و نسبت بالای سهام به گردش آن ، آن را به یک سرمایه گذاری بسیار جذاب و یک محافظ بزرگ در برابر بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی فعلی تبدیل می کند.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


  1. سلام
    ممنون از مقاله بسیار خوبتون
    اطلاعات دقیق و خوبی داشت

    1. سلام. خواهش می کنم. خوش حالیم که مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *