مختصری در مورد استلار (Stellar) و لومن (XLM)

استلار در سال ۲۰۱۴ توسط Jed McCaleb که در راه اندازی پروژه ریپل هم همکاری کرده بود و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل وارد دنیای بلاک چین شد. جد مک کالب، یکی از تاسیس کنندگان ریپل با توسعه دهندگان آن بر سر مسائلی اختلاف داشت که باعث شد در نهایت جد مک کالب از ریپل خارج شود کار بر روی استلار را شروع کند. نکته جالب این است که استلار در واقع یک شاخه یا فورک از ریپل می باشد. در حالی که تمرکز اصلی ریپل به ارائه راه حلی برای پرداخت بین بانک های سراسر جهان می پردازد، استلار بیشتر به تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر متمرکز شده است. با این وجود تقریبا شیوه کار هر دو یکی است.

لومن یا (XLM)، واحد ارز در شبکه استلار است و تعداد ۱۰۰ میلیارد از آن تولید شده که به صورت خودکار و تدریجی به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰.۰۰۰۱ لومن کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام ‌می شود.

در ابتدا ریپل و استلار از پروتکل مشابهی استفاده می‌کردند. اما اوایل سال ۲۰۱۴ استلار با انجام یک فورک در پروتکل خود به این قضیه پایان داد و موجب شد پروتکل اجماع استلار ساخته شود. ریپل و استلار تفاوت‌ های مهم دیگر نیز دارند، به طور مثال استلار متن باز ارائه شده است ولی ریپل این ویژگی را ندارد. در سایت رسمی استلار، پروژه را پرداخت متن باز و توزیع شده معرفی می کند. پروتکل آن ها با استفاده از پرداخت های برون مرزی، امکان تبدیل به ارزهای سنتی و همینطور تبدیل خودکار بین مردم سراسر جهان فراهم می‌شود. شبکه استلار غیرمتمرکز یا decentralize است اما مانند ریپل و برخلاف بیت کوین روی بلاک چین نمی باشد. ارز شبکه استلار یا همان لومن قابل استخراج نیست و توسط مجموعه استلار مقدار مشخصی تعیین شده است.

استلار چگونه کار می‌کند؟

فرایند کلی استلار مشابه تکنولوژی‌های پرداخت غیر متمرکز است. استلار یک شبکه از سرورهای غیر متمرکز با دفتر کل توزیع شده‌ می باشد که هر ۲ الی ۵ ثانیه در بین تمام گره‌ها به روز رسانی می‌شود. ویژگی مهم متمایز کننده استلار و بیت کوین، پروتکل اجماع است، این پروتکل برعکس پروتکل بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها به استخراج کننده (ماینر) متکی نیست.
پروتکل اجماع استفاده شده در استلار به جای استفاده از ماینرها برای تایید تراکنش، از الگوریتمی به اسم FBA استفاده می‌کند که پردازش سریع معاملات را امکان می پذیرد. هر گره داخل شبکه (نود) تعدادی گره‌های قابل اعتماد را انتخاب می‌کند. هنگامی که یک تراکنش توسط همه گره‌ها در این مجموعه تایید می‌شود، آن گره تراکنش را تثبیت (کانفیرم) می‌شود. این فرآیند بسیار کوتاه، باعث شده شبکه استلار بسیار سریع ساخته شود و گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰۰ عملیات شبکه‌ای در ثانیه در آن انجام می گیرد.

به جز استفاده از استلار به عنوان ارز دیجیتال با کارمزد کم و سرعت بسیار بالا، استلار فراتر از یک ارز دیجیتال است. سازمان ها و شرکت هایی مانند بانک ها و سیستم های مالی که اصطلاحا در شبکه به آن ها انچر (Anchors) گفته می شود در شبکه به بررسی ارتباطاتمی پردازند. انچرها نهادهای مورد اعتمادی هستند که نقش ارتباط دهنده های معتمد را در شبکه استلار را بازی می کنند.

مثلا شما در ایران و دوست شما در ایتالیاست و از شما درخواست پرداخت ۱۰۰ یورو دارد. شما از شبکه استلار استفاده می کنید و معادل یورویی را برای دوستتان می فرستید، این پول در بانک ایتالیا کاملا خودکار تبدیل به یورو خواهد شد و دوستتان می تواند آن را تحویل بگیرد. استلار می تواند مانند ارزهای دیجیتال دیگر در والت ها ارسال و دریافت شود و یا از شبکه آن برای پرداخت های ارزی دیگر استفاده شود.

چه تعداد موسسات و شرکت های مالی از بلاک چین استلار استفاده می‌کنند؟

استلار در اکتبر ۲۰۱۷ پس شروع همکاری با شرکت IBM، توجه‌ زیادی را به خود جلب کرد. این پروژه یکی از اهداف شبکه خود را پردازش تا حدود ۶۰ درصد تمام پرداخت‌های برون مرزی کشورهای فیجی، استرالیا و تونگا قرار داده است. که اگر در این راه موفق شود می تواند ارتباطات بین کسب و کارهای کوچک، غیر سودآور و موسسات بانکی خورده را برای انجام معاملات تجاری را تسریع بخشد.
در سال ۲۰۱۶، شرکت برجسته مشاوره در حوزه فناوری Deloitte همکاری خود را با استلار در زمینه توسعه اپلیکیشن های پرداخت آغاز کرد. در کنفرانسی که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، McCaleb اعلام کرد که ۳۰ بانک برای استفاده از بلاک چین استلار برای انتقال پول برون مرزی اعلام آمادگی کردند.

نحوه کار شبکه استلار

  • اینترنت شبکه ای از سرورهاست که شامل اطلاعاتی از قبیل داده ها، وب‌سایت ها و نرم افزارهای کاربردی است.
  • همانند اینترنت،‌ استلار نیز شبکه ای غیرمتمرکز از سرورهایی در جهان است که یک دفتر کل (بلاک چین) را می‌سازند
  • این دفتر کل تمامی تراکنش های اشخاص و شرکت های مختلف را در خود نگهداری می کند. یک نسخه کامل از دفتر کل در هر سرور موجود در شبکه استلار وجود دارد.
  • هر نهادی یا شرکتی می تواند یک سرور ایجاد کند. تعداد سرور های بیشتر باعث‌ قدرتمند تر شدن شبکه می‌شود.
  • سرورها برای انجام تراکنش ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و هر دو تا پنج ثانیه، دفتر کل را بروزرسانی می‌کنند. به این فرایند اصطلاحا اجماع می‌گویند.
  • دفترکل ارزش انتقالی (پول) شما را به صورت یک اعتبار ثبت می کند که توسط (Anchors) تایید می شود. انکر، پل ارتباطی پول سنتی با شبکه استلار می باشد. از این انکرها می توان به بانک ها و سیستم های مالی اشاره کرد.
  • اعتبار به کیف پول (والت) آنلاین شما واریز می‌شود. انکرها در نگهداری وجوه شما اعتمادسازی شده اند.
  • اعتبار وارد شده به کیف پول می تواند در سراسر شبکه منتقل و استفاده شود. استلار از یک صرافی غیرمتمرکز بهره می برد و مبالغ را با کمترین نرخ تبدیل،‌ به واحدهای دیگر ارزی مورد نیاز تبدیل می کند.
  • پول در عرض چند ثانیه منتقل و تبدیل می شود.

کم ریسک ترین راه خرید لومن برای کاربران ایرانی:

شما خیلی راحت و با کمترین نرخ تبدیل می توانید ریال خود را مستقیم به لومن (و برعکس) توسط تبادل رمزینه تبدیل کنید. برای خرید استلار و فروش استلار به سایت تبادل رمزینه مراجعه کنید و مستقیم لومن خود را در کیف پول خود نگهداری کنید.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *