بیت کوین به زبان خیلی ساده!

مدتی است بیت کوین به شدت مورد توجه مردم سراسر جهان قرار گرفته است. موفقیت بیت کوین سبب شده انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال دیگر نیز در دنیا پدیدار شوند. بیت کوین فناوری پیچیده‌ای است که مشابه آن در گذشته وجود نداشته است. اما آیا می‌توان این فناوری پیچیده را به زبان ساده نیز توضیح داد؟ نیک کاستودیو در مقاله‌ای با عنوان «بیت کوین به زبان یک کودک پنج ساله» آن را به شکلی ساده توضیح می‌دهد:

فرض کنید در پارک روی نیمکتی نشسته‌اید. من یک سیب دارم و آن را به شما می‌دهم.

حالا شما یک سیب دارید و من ندارم…تا اینجای کار ساده بود!

بررسی دقیق‌تر ماجرا

سیب من در دست شما قرار دارد. شما می‌دانید که سیب من اکنون در اختیارتان است و می‌توانید آن را لمس کنید.

هیچ نیازی هم به یک شخص ثالث نیست که درستی این مساله را تایید کند.

سیب اکنون مال شماست و من هم دیگر سیبی ندارم. من دیگر کنترلی روی آن ندارم و در عوض شما صاحب آن هستید. می‌توانید آن سیب را به مادر، دوست یا هر فرد دیگری بدهید.

وقتی سیب دیجیتال می‌شود!

سیب مجازی- بیت کوین به زبان ساده

حالا فرض کنید یک سیب «دیجیتال» دارم و این سیب «دیجیتال» را به شما می‌دهم.

از کجا می‌دانید که این سیب دیجیتال که اکنون به شما داده‌آم، فقط مال شماست و هیچ کس دیگری صاحب آن نیست؟ از کجا می‌دانید که من آن را چند دقیقه پیش از طریق ایمیل برای یکی از دوستانم نفرستاده باشم؟

شاید هم چند نسخه از آن را روی لپ‌تاپم کپی کرده باشم. شاید هم یک نسخه از آن را روی اینترنت قرار داده باشم و یک میلیون نفر هم آن را دانلود کرده باشند.

واقعیت این است که تبادل دیجیتال (بر خلاف تبادل حضوری) پیچیدگی‌های زیادی دارد. ارسال یک سیب دیجیتال شباهت چندانی به دادن یک سیب واقعی ندارد.

این مساله سال‌ها ذهن بسیاری از دانشمندان علوم رایانه را به خودش مشغول کرده بود و حتی نام آن را نیز «خرج دوباره» گذاشتند. اما خوشبختانه بالاخره راهی برای حل این مساله یافت شد.

دفتر کل به زبان ساده

شاید بهتر باشد این سیب‌های دیجیتال را در یک دفتر کل صحبت کنیم. دفتر کل که در حسابداری کاربرد دارد،‌ همه تراکنش‌ها را در خود دارد.

دفتر کل بیت کوین به زبان ساده

از آنجا که قرار است در دنیای دیجیتال معامله کنیم، باید دیجیتالی باشد و یک نفر هم (مثل یک حسابدار) مسولیت آن را بر عهده گیرد.

اما این رویکرد هم مشکلاتی را به دنبال دارد:

۱) اگر حسابدار بخواهد حساب‌ها را دستکاری کند و چند سیب دیجیتال به حساب خودش اضافه کند چه؟

۲) معامله کردن با این وضعیت شباهتی به حالتی که در پارک داشتیم ندارد، چون باید یک نفر سوم را هم داشته باشیم که این اقدام ما را ثبت کند.

حال سوال اینجاست که آیا هیچ راه دیگری برای شبیه‌سازی معامله در پارک در فضای دیجیتالی وجود ندارد؟

راه حل: دفتر کل توزیع شده!

شاید بتوانیم این دفتر کل را به همه کاربران بدهیم! به جای اینکه این دفتر کل در رایانه فقط یک نفر جای داشته باشد، می‌تواند در رایانه همه کاربران وجود داشته باشد. به این ترتیب همه تراکنش‌هایی که تاکنون روی داده (یعنی سیب‌های دیجیتالی رد و بدل شده) را می‌توان در آن ثبت کرد.

همچنین دیگر کسی نمی‌توان دست به کلاهبرداری بزند و سیب دیجیتالی که اصلا ندارد را برای کسی دیگر بفرستند، زیرا دارایی شما در دفتر کلی که همه به آن دسترسی دارند ثبت شده است.

همچنین این سیستم در اختیار فقط یک نفر نیست و کسی نمی‌تواند در آن اعمال نفوذ کند. همچنین کدها و قوانین این سیستم نیز «متن باز» است و افرادی هستند که به بهبود آن کمک می‌کنند.

شما نیز می‌توانید در این شبکه و به‌روزرسانی دفتر کل مشارکت کنید. این سیستم حتی به شما چند سیب دیجیتالی نیز جایزه می‌دهد و به این ترتیب، سیب‌های دیجیالی بیشتری نیز وارد سیستم می‌شود. این شیوه را «دفتر کل توزیع شده» می‌نامند.

این سیستم اکنون وجود دارد و نام آن نیز پروتکل بیت کوین است. آن سیب‌های دیجیتال نیز بیت‌‌کوین‌های موجود در سیستم هستند.

مزایای دفتر کل

۱) این دفتر کل متن باز است. تعداد کل سیب‌های موجود در ابتدا در این دفتر ثبت شده است. از تعداد سیب‌های موجود اطلاع دارم. همچنین می‌دانم که تعداد این سیب‌ها نامحدود نخواهد بود.

۲) وقتی به شما یک سیب دیجیتالی می‌دهم، می‌دانم که این سیب دیگر مال من نیست و به شما تعلق دارد. این تراکنش در دفتر کل ثبت می‌شود.

۳) از آنجا که این دفتر کل عمومی است، نیازی به تایید تراکنش از سوی یک شخص سوم وجود ندارد.

در این سیستم، تبادل سیب دیجیتال مثل تبادل سیب واقعی خواهد بود.

اکنون می‌توانید ۱۰۰۰ سیب یا ا میلیون سیب یا حتی یک ده‌هزارم سیب را به فرد دیگری بدهید. هیچ محدودیت مکانی نیز برای این نقل و انتقال وجود ندارد.

شبکه غیرمتمرکز بیت کوین

همچنین چون این سیب دیجیتالی است، می‌توانم موارد دیگری را نیز همزمان با این تراکنش انجام دهم و برای نمونه می‌توانم متن یک قرارداد را نیز به همراه آن بفرستم.

بیت کوین: آری یا خیر؟

بحث‌های زیادی درباره بیت کوین در جریان است و بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سیاستمداران و برنامه‌نویسان دیدگاه‌‌های متناقضی در این باره دارند. با این وجود، بیت کوین همچنان با قدرت به پیش می‌رود!

حالا که با اصول کلی بیت کوین آشنا شدید، شاید بهتر باشد مطلبی جدی‌تر را با عنوان «بیت کوین چیست؟» هم مطالعه کنید!

برگرفته از: ارز دیجیتال


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *