بیت کوین تپ روت (Taproot) برای بهبود حریم خصوصی و معرفی قراردادهای هوشمند قفل شده است.

به عنوان توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه هایی که از مزایای آن استفاده می کنند، بعداً در سال 2021 به روزرسانی بیت کوین Taproot فعال می شود.

در 12 ژوئن استخر استخراج بیت کوین (BTC (Slush Pool استخراج بلوک 687،285 را با معامله شامل سیگنال فعال سازی ارتقا T Taproot انجام داد. این بلوک خاص 1816 ام بود که شامل سیگنالی برای فعال کردن Taproot توسط یک ماینر بیت کوین در دوره دشواری بود که از 30 مه تا 13 ژوئن ادامه داشت.

با ایجاد 2016 بلوک در هر دوره دشواری، عبور از 1816 بلوک با سیگنال فعال سازی Taproot آستانه سیگنالینگ 90٪ مورد نیاز برای قفل شدن در نسخه را برآورده می کند. این رویداد به این معنی بود که Taproot، اولین ارتقا پروتکل بیت کوین در بیش از چهار سال، برای مرحله فعال سازی آن قرار است که در اواسط ماه نوامبر انتظار می رود.

جدا از پایان دادن به دوره سیگنالینگ که حدود شش هفته در سه دوره دشواری متوالی به طول انجامید، بلوک 687285 همچنین یک نقطه عطف جدید برای ارتقا بیت کوین در توسعه از سال 2018 به وجود آورد. طرفداران بیت کوین می گویند فراتر از فعال سازی خودکار در اواخر پایان در حال حاضر، تمرکز باید بر روی ساخت کیف پول و سایر برنامه های اکوسیستم باشد که می تواند از قابلیت های پیشرفته برنامه نویسی ایجاد شده توسط Taproot استفاده کند.

Taproot چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث و تبادل نظر در مورد Taproot و چگونگی عملکرد آن، شاید ارائه یک توضیح سطح بالا درباره نحوه عملکرد معاملات بیت کوین بسیار مهم باشد. هنگام ارسال بیت کوین از یک کیف پول به کیف پول دیگر، آدرس عمومی فرستنده از یک کلید خصوصی برای ایجاد یک امضای رمزنگاری منحصر به فرد استفاده می کند.

این امضای رمزنگاری شده حاوی مجوزهای لازم است که اثبات گره های معتبر معامله است که فرستنده واقعاً مالک وجوه ارسال شده است و بنابراین شرایط هزینه را برآورده می کند. ایجاد شرایط مختلف هزینه برای خروجی های معامله هزینه نشده (UTXO) امکان پذیر است.

هنگامی که UTXO خرج می شود، فاش کردن تمام داده های شرایط خرج – چه آنهایی که راضی هستند و چه شرایط احتمالی را که می توان برآورده کرد – ضروری می شود، ویژگی ای که با استفاده از داده ها و پیامدهای حریم خصوصی قابل توجهی همراه است. Taproot یک نسخه جدید است که برای حل این مسئله با پوشاندن شرایط هزینه، به جز مواردی که در شاخه متن مورد توافق طرفین معامله است، طراحی شده است.

در گفتگویی با کوین تلگراف، ریکاردو کازاتا، توسعه دهنده بیت کوین و یک باره اعطای یک باره کریپتو اسکوئر، پیش فرض اساسی Taproot را تشریح کرد و اظهار داشت: “ارتقا tap پایه برای برخی از پیشرفت ها انجام می شود، این مهم باعث افزایش حریم خصوصی در دراز مدت می شود.” طبق گفته کاساتا:

“یک تصور غلطی که امروز داریم این است که استفاده از بیت کوین عمدتا خصوصی است، در حالی که در واقعیت، فعالیت های معاملاتی آثار زیادی را در بلاکچین برجای می گذارد. به عنوان مثال، بیت کوین به آدرس های مختلف ارسال می شود – به عنوان مثال، با توجه به نسخه و قرارداد هوشمند پشت سر آنها با “1” ، “3” یا “bc1” شروع می شود. این یک مشکل است زیرا اطلاعات مربوط به هزینه های کاربر را نشان می دهد. “

با استفاده از Taproot، ترکیب کلیدهای عمومی همه نهادهای شرکت کننده در یک معامله برای ایجاد یک کلید منحصر به فرد امکان پذیر است. با ایجاد یک خروجی جدید به نام (Pay to Taproot (P2TR، می توان شرایط خروجی را با وجوه قفل شده به یک کلید عمومی و نه هش کلیدهای شخصی یا اسکریپت اختصاص داد که نیاز به یک حسابداری کامل از تمام شرایط هزینه موجود در UTXO دارد.

حریم خصوصی، مقیاس پذیری و قراردادهای هوشمند

بسیاری از توسعه دهندگان بیت کوین موافقت می کنند که Taproot بهبود قابل توجهی در حریم خصوصی بیت کوین ایجاد خواهد کرد. پیتر وویل، توسعه دهنده بیت کوین در Chaincode و یکی از اولین طرفداران بروزرسانی Taproot، در اوایل ماه ژوئن با کوین تلگراف، اظهار داشت:

“این [Taproot] قابلیت های اسکریپت بیت کوین را به طریقی افزایش می دهد که برخی از چیزها را ارزان تر می کند و تا حدودی خصوصی تر است و اغلب مخفی می کند که قوانین دقیق هزینه ها چیست.”

Taproot جدا از پوشاندن شرایط خاص هزینه و غیر قابل تشخیص کردن معاملات، کاهش قابل توجهی در فضای بلوک اشغال شده توسط داده های معامله نیز دارد. اگرچه این ویژگی با فشرده سازی اندازه داده های مرتبط با تراکنش های چندرسانه ای، میزان تراکنش را کاهش می دهد، اما به سختی می توان به عنوان یک درمان بزرگ برای مقیاس پذیری بیت کوین شناخته شد.

با این حال، این زمینه را برای قراردادهای هوشمند در بلاکچین بیت کوین باز می کند، زیرا این ارتقا در حال حاضر مقدار فضای مورد نیاز برای معاملات چند برنامه ای در یک بلوک را کاهش می دهد. معاملات قرارداد هوشمند طبق طبیعت شامل تعاملات بین چندین آدرس و کاربر است.

به نظر نمی رسد با Taproot ، این عملیات قرارداد هوشمند تفاوتی با انتقال ساده کیف پول به کیف پول بیت کوین داشته باشد. کاستاتا به کوین تلگراف گفت: جزئیات برخی موارد احتمالی استفاده از قرارداد هوشمند که ممکن است به محض فعال شدن Taproot بعداً در سال 2021 ظهور کند، اظهار داشت:

“در میان مدت / بلند مدت، من شاهد افزایش استفاده از قرارداد هوشمند بیت کوین هستم، که امکان استفاده از موارد مانند ارث و تفویض در هزینه های شرکت را فراهم می کند. و بهترین قسمت این است که، با دیدن بلاکچین، ما در مورد آن چیزی نمی دانیم. “

بسیاری از توسعه دهندگان بیت کوین اتفاق نظر دارند که فراتر از فعال سازی در ماه نوامبر، شرکت کنندگان در شبکه نیاز به ایجاد برنامه های مفید بر اساس نسخه ارتقا یافته دارند. خود ارتقا طبق شرایط موجود در پروتکل بهبود بیت کوین ( 341 (BIP-341در ارتفاع بلوک 709،632 فعال خواهد شد.

Taproot نرم افزاری خواهد بود، به این معنی که شرکت کنندگان در شبکه موظف به تغییر آن نیستند. با این حال، با توجه به مزایای احتمالی هزینه ارائه شده توسط این نسخه، ارائه دهندگان خدمات احتمالاً نرم افزار خود را برای پیاده سازی Taproot به روز می کنند.

این ادغام چندین امضا در یک امضای واحد بر اساس امضاهای Schnorr است. طرفداران Taproot با بهره گیری از ماهیت خطی امضاهای Schnorr می گویند، غیر قابل تشخیص بودن چندین امضا (چند رقمی) از همتایان تک امضایی آنها، یا همانطور که کاساتا می گوید:

“با استفاده از taproot، شرایط مختلف هزینه ممکن است در رایج ترین حالت یکسان به نظر برسد، و این عالی است زیرا اطلاعات کمتری در مورد کاربران نشان می دهد، و همچنین باعث بهبود کارایی می شود.”

تقریباً در بین ماینرها به اتفاق آرا پشتیبانی می شود.

همانطور که قبلاً توسط کوین تلگراف گزارش شده بود، ارتقا بیت کوین  Taproot در 12 ژوئن به توافق اساسی 90 درصدی در میان گره های استخراج رسید. در واقع، این فرآیند با پشتیبانی تقریباً جهانی از استخراج کنندگان، با تمام استخرهای استخراج معدن شناخته شده برای Taproot، دریافت کرد.

استخر Slush با شروع استخراج اولین بلوک معامله با سیگنال فعال سازی Taproot، روند کار را در ماه مه آغاز کرد. شاید مناسب بود که پنجمین استخر استخراج بزرگ بیت کوین با توزیع نرخ هش توسط ماینر مسئول قفل شدن در بروزرسانی نیز ارائه شد.

علی رغم این واقعیت که روند آغاز دوره سیگنالینگ با برگزاری جشن اول ماه مه در چین کند شد، اجماع بین ماینرها برای پشتیبانی از ارتقا در دوره دشواری دوم به نسبت قابل توجهی آغاز شد. این پشتیبانی تقریباً اتفاق نظر تعهد ابراز شده توسط ماینرها را حتی قبل از ادغام برنامه ریزی شده در بیت کوین  کره در اواخر سال 2020 تقویت کرد.

تأخیرهای اولیه در دستیابی به اجماع 90 درصدی مورد نیاز در ماه اول فرآیند احتمالاً به دلیل برخی از ماینرهای استخراج کننده بود که برای انجام سیگنالینگ نیاز به تنظیم برخی از نیازهای میان افزار داشتند. بنابراین ، حتی در طی سه روز اول تا حدود 70 درصد افزایش یافت، درصد سیگنالینگ ماینرها در دوره سختی اول بین 40 تا 70 درصد در نوسان بود.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *