ارز دیجیتال تزوس چیست؟

  تزوس (Tezos) خود را به عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر بین ارزهای دیجیتال معرفی کرده است.

تزوس یک بلاک چین غیرمتمرکز است، که خود را از طریق ایجاد یک اجتماع دیجیتال حقیقی و با کمک تایید رسمی، اصلاح می کند، همچنین تزوس به عنوان یک بلاک چین جدید است که به پیدا کردن روش جدیدی برای حل محاسبات کمک کرده تا بتواند صحت کد تمامی معاملات را اثبات کند.

نرم افزار جدیدی به نام تزوس که برای شبکه هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز استفاده میشود.  این ارز دیجیتال شبیه به دیگر شبکه هوشمند و پلتفرم های غیرمتمرکز مانند NEO، QTUM، ICON، Waves و غیره است.

که تفاوتی با آنها دارد: تزوس یک شبکه رمزگذاری شده است که میتواند خود را اصلاح کند و می تواند بر اساس نیازهای صنعت گسترش یابد بی آنکه پس از مدتی دچار فورک شود.

در شبکه تزوس این ذینفعان هستند که بر پروتکل نظارت دارند.

ویژگی های تزوس:

خود اصلاحگر:ویژگی خود اصلاحی به تزوس این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به فورک یا جدا شدن زنجیره‌ها به دو بلاک چین متفاوت، بروزرسانی‌های خود را اعمال کند. 

مدیریت درون زنجیره‌ای: در تزوس تمامی سهامداران می‌توانند در مدیریت پروتکل دخیل باشند. چرخه انتخاباتی برای سهامداران یک فرایند سازمان‌یافته است تا درباره طرح‌های پیشنهادی توافق جمعی حاصل شود.

نوآوری غیرمتمرکز: اصلاحات پیشنهاد شده که پذیرفته می‌شوند، می‌تواند شامل پرداخت کردن به گروه‌ها یا افرادی باشد که قصد بهبود پروتکل را دارند. این نوع ساز و کار تامین مالی نگهداری از شبکه را به صورت غیر متمرکز ممکن می‌سازد.

قراردادهای هوشمند و بررسی رسمی: پلتفرم تزوس قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکزی را که امکان دستکاری و مختل کردن آن توسط اشخاص ثالث وجود ندارد را به کاربران می دهد.

اثبات سهام:مشارکت‌کنندگان در شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز منابع محاسباتی لازم برای بقا و ادامه حیات شبکه را فراهم می‌کنند. بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام، در تزوس هر سهامداری می‌تواند در فرایند اجماع شرکت کند.

نمایندگی: یک سپرده امن لازمه‌ی مشارکت در فرایند اثبات سهام است. همانطور که اثبات سهام بر روی درستکار بودن اکثریت افراد شبکه استوار است، امنیت تزوس نیز با پروتکل انگیزه بخش آن از طریق مجازات فرد متقلب و پاداش دادن به فرد راستگو در شبکه تحقق می‌یابد. کاربرانی که نمی‌خواهند مستقیم در پروتکل اجماع شرکت کنند، می توانند نماینده انتخاب کنند و قادر به سپردن حقوق خود به آن‌ها هستند.

  ارز دیجیتال تزوس توسط آرتور بریتمن توسعه یافت، همچنین همسر او کتلین بریتمن در توسعه تزوس نقش داشت. درسال 2014 که آرتور بریتمن به دنبال بررسی نواقص بیت کوین بود راه حلی پیشنهاد داد. که راه حل او تزوس (ارز دیجیتال خود اصلاح گر) بود. درسال 2015 آرتور و همسرش نیازمند چند بانک شدند که تلاشهایشان بی جواب ماند. در سال 2016 آنها تصمیم به ساخت یک ICO گرفتند. ICO در اوایل سال 2017 به مدت 13روز ادامه پیدا کرد که در این 13روز تزوس توانست 232میلیون دلار دریافت کند.

در واقع کار تزوس این است یک network shell (پوسته شبکه ای) را تامین می کند، تا ویژکی های شبکه به صورت خود به خود اصلاح شود. حاکمیت منحصربفرد و ظرفیت‌های خود اصلاحگری تزوس از طریق پوسته شبکه آن امکان‌پذیر شده است. پوسته شبکه به عنوان رابط بین پروتکل شبکه و پروتکل بلاک چین عمل می‌کند. در واقع وظیفه پوسته شبکه، حفظ و ارائه بهترین زنجیره شناخته شده به کلاینت‌هاست. تزوس به زبان برنامه‌نویسی اکمل نوشته شده و پوسته شبکه در آن قابلیت شناسایی بلاک‌ها، تراکنش‌ها و پروتکل‌ها را دارد.

پروتکل بلاک چین‌های معمولی را می توان به سه زیر پروتکل اصلی و متمایز از هم تقسیم کنیم:

1.پروتکل تراکنش: توسط زبان اسکریپت‌نویسی یک ارز دیجیتال تعریف می‌شود و برای بیت کوین همان مدل خروجی تراکنش های خرج نشده UTXO است.

2.پروتکل شبکه: پروتکل شبکه که آن را به عنوان پروتکل «سخن‌چینی» میشناسند و چگونگی مخابره و پخش شدن تراکنش‌ها را در سرتاسر شبکه بین مشارکت‌کنندگان در شبکه (نودها)مشخص می‌کند.در حالت کلی، پروتکل شبکه شاهد بیشترین نوآوری‌ها و فعالیت‌های مربوط به توسعه است.

۳. پروتکل اجماع: نحوه به اجماع رسیدن (یک توافق جمعی) بین تمامی نودهای شبکه بلاک چین را مشخص می‌کند. بیت کوین از اثبات کار به عنوان مدل اجماع خود استفاده می‌کند. این پروتکل برای حفظ پایداری و اصالت بلاک چین حیاتی است؛ چرا که نحوه جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند دوبار خرج کردن و تغییرناپذیر بودن بلاک چین را تعیین میکند.

در حال حاضر قیمت هر واحد تزوس بیش از ۴ دلار است. این ارز دیجیتال که در نیمه دوم ۲۰۱۷ به برخی صرافی‌ها اضافه شد، در ماه دسامبر همان سال به همراه بیت کوین رشد شدیدی را تجربه کرد و ارزش هر سکه آن به بیش از ۱۰ دلار نیز رسید. همچنین این ارز دیجیتال با افزایش حجم معاملات روبرو شد که از اوایل سال ۲۰۱۹ شکل گرفت و موجب ۳ برابر شدن قیمت تزوس شد. تعداد کل سکه‌های شبکه حدود ۷۹۲ میلیون است که در حال حاضر تنها  ۶۶۰ میلیون واحد آن در گردش است.

برای نگهداری تزوس باید کیف پول آن را داشته باشید یا از کیف پول‌هایی استفاده کنید که از تزوس پشتیبانی می‌کنند. برای این منظور تزوس چهار گزینه نرم‌افزاری معرفی کرده است. همچنین امکان ذخیره تزوس بر روی کیف پول‌های سخت افزاری ترزور و لجر نیز میسر است.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *