ماهیت بیتکوین پول است یا ارز یا کالای ارزشی؟

پول، ارز و بیت کوین

با گذشت زمان و کم شدن بیت کوین و افزایش قیمت آن، این رمز ارز برای سرمایه گذاران جذاب شده است. همان طورکه بیت کوین حرکت رو به جلو دارد مهم است بدانیم جهان چگونه به بیت کوین نگاه می کند. سوالاتی که اینجا وجود دارد این است که بیت کوین دقیقا چیست؟ یک شکل از پول است؟ یک ارز است؟ یک محل برای ذخیره ارزش است؟ یا چیزی کاملا جدید است؟

سایت coinbase در پست اخیرش بیت کوین را رقیب طلا در عصردیجتال اعلام کرد. خصوصیات غیر متمرکز بیت کوین باعث افزایش امنیت دربیت کوین شده است، وهمچنین بیت کوین از نظر تئوریک از مداخله دولت هم در سیاست های پولی و هم در پردازش معاملات خود مصون است و امکان انتقال ارزان ، سریع و شفاف را در سراسر جهان فراهم می کند. اگرچه ذات همتا به همتا باعث شده که بیت کوین از دخالت انسان در امان باشد اما محدودیت های کاربردی برای بیت کوین ایجاد کرده است. همین محدودیت ها سبب شده که به بیت کوین بیشتر به عنوان دارایی ارزشمند مثل طلا نگاه شود تا پول جاری برای خرید های روزانه.

تفاوت پول، ارز و کالای ارزشی

تفاوت بین کالای ارزشی و ارز و پول در چیست؟ کالای ارزشی، دارایی است که خودش به خودی خود ارزش دارد و در گذر زمان ارزشش کم نمی شود مثل فلزات ارزشمند چون طلا و نقره. اما ارز هیچ ارزش ذاتی ندارد و فقط نشان دهنده مقدار پول وابسته به آن است. بر خلاف ارز، پول دارای ارزش ذاتی است و به دلخواه نمی تواند ایجاد شود. ارز می تواند به عنوان رسیدی برای پول یا کالا ها دیده شود.

در گذشته وقتی که طلا ازمعاملات روزمره حذف شد، افراد می توانستند طلای خود را به بانک بدهند و اسکناس های بانکی بگیرند. اما همچنان که دلار امریکا بیشتر چاپ می شد ارزشش کمتر می شد واین نشان می داد که دلار ارزش نسبی دارد و نه ذاتی. اما چیزی مانند طلا یا بیت کوین با استخراج بیشتر ارزشش کم نمی شود زیرا ارزش ذاتی دارد.

در گذشته بیشتر ارزها به یک فلز گران قیمت متصل بودند اما اکنون این طور نیست. ارزها امروزه ارزش خود را از پذیرش عمومی، ثبات دولت وقدرت اقتصاد پشتوانه آنها، به دست می آورند.

بیت کوین به ارز رمزشده معروف است اما در حقیقت بیت کوین یک ارز نیست زیرا بیت کوین به ذات دارای ارزش است. بیت کوین برخلاف ارزهای فیات، به راحتی قابل چاپ نیست و برای تولید هر بیت کوین فرایند وقت گیر و هزینه بری باید طی شود. این هزینه ها فقط برای تولید بیت کوین نیست بلکه برای ایجاد قابلیت اعتماد در بیت کوین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده و یک سیستم پرداخت بین المللی است.

پول با ارز متفاوت است ارز شکلی برای نمایش خارجی پول است. دارای ارزش بودن یکی از ویژگی های اجباری پول است. مثلا در گذشته از فلزات گران بها به عنوان پول استفاده می کردند. پرداخت آنلاین شما پول حساب می شود ولی ارز به حساب نمی آید ولی شکل کاغذی دلار، ریال یا چک های بانکی ارز به حساب می آیند. پول دارای ارزش است اما ارز خودش دارای ارزش نیست و فقط مقدار پول را نمایش می دهد. البته ویژگی های دیگری برای پول نام می برند مثل ماندگار بودن، قابل حمل بودن و تقسیم پذیر بودن. یکی دیگر از ویژگی های مهم پول اینست که در عموم جامعه به عنوان وجه پرداختی برای کالا و خدمات پذیرفته شود براساس این ویژگی طلا را نمی توانیم پول بنامیم. در مورد بیت کوین چه؟

ویژگی های پول

از نظر کارشناسان اقتصاد شش ویژگی برای پول وجود دارد: ماندگاری، تقسیم پذیری، قابل حمل بودن، یک شکل بودن، محدود بودن در تولید و پذیرش عمومی برای پرداخت. آیا بیت کوین این شش ویژگی را دارد؟ بیت کوین در حال حاضر پنج ویژگی اول را دارد اما ویژگی ششم یعنی پذیرش عمومی برای پرداخت، محقق نشده است. درست است که اکنون می توان بیت کوین را به صورت آنلاین و آفلاین برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد اما این پذیرش به صورت عمومی در جامعه نیست و فقط اقلیتی از جامعه بیت کوین را به عنوان پول قبول دارند. مثلا شرکت مایکروسافت و اوراستک برای فروش بعضی از محصولات و خدمات خود بیت کوین قبول می کنند. اما این ها را نمی توان پذیرش عمومی نام برد. عملا در حال حاضر بیت کوین را نمی توان پول نام برد. اما سوالی که ذهن بیشتر طرفداران بیت کوین را به خود مشغول کرده این است که آیا در آینده بیت کوین به پول تبدیل می شود؟ در مقاله بعدی این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *