محافظ حریم خصوصی شما، رمزارز زد کش (ZEC) را بهتر بشناسیم

زد کش یا Zcash یک پروژه بلاک چینی است که سکه آن ZEC می باشد. در اکتبر سال 2016 توسط Zooko Wilcox-O’Hearn ایجاد شده است. زد کش در صدد است تا سطح بالایی از حریم خصوصی معاملات را تأمین کند، و حق ناشناس بودن در هنگام جابجایی وجه را تضمین می کند.

زد کش – زی کش هم خوانده می شود – در ابتدا کد بلاک چین بیت کوین را به عنوان مبنا در نظر گرفت و سیستم منحصر به فرد اثبات دانش خود ( zero-knowledge proof) را با نام zk-SNARKs به اجرا گذاشت. در صورتی که هر دو آدرس فرستنده و گیرنده می توانند در صورت تمایل شفاف باشند.

زد کش برای چه مواردی استفاده می شود؟

خرده فروشان آنلاین که سکه های مختلفی را از مواد غذایی و لباس گرفته تا سخت افزار و خدمات مجازی می فروشند، سکه های ZEC به طور گسترده ای پذیرفته می شوند.

ارزش سکه زد کش (ZEC)

بالاترین سطح قیمت زد کش (ZEC) در کل زمان در تاریخ 7 ژانویه 2018 رسیده بود که یک ZEC به ارزش 955.27 دلار رسید. همچنین در 23 نوامبر 2017، در همان ابتدای حضور خود، زد کش کمترین قیمت خود یعنی 26.15 دلار داشت. اکنون سکه با قیمت حدود ۴۵ دلار معامله می شود و از نظر سرمایه گذاری در رتبه 28 قرار دارد.

نقد و بررسی بلاک چین زد کش

نام اصلی این پروژه Zerocash (پول صفر) بود، زد کش توسط تعداد زیادی کیف پول و صرافی برجسته پشتیبانی می شود، که بر روی یک پایگاه علمی قوی رمزنگاری شده اثبات شده و توسط متخصصان شخص ثالث به دقت بررسی می شوند. جای تعجب نیست که بانک معروف J.P. Morgan فناوری معامله ناشناس خود را در پروژه بلاک چین خود به نام Quorum پیاده سازی کرده است.

تراکنش ها روی بلاک چین ZEC از چهار نوع است: کاملاً ناشناس، با فرستنده پنهان، با گیرنده پنهان یا کاملاً شفاف. زد کش یک پروژه منبع باز است و در Github منتشر شده است.

بنیاد زد کش

یک سازمان غیر انتفاعی است که منبع درآمدی آن درصدی از پاداش های ماینرها به طور مرتب است. هدف بنیاد زد کش تأمین بودجه روند توسعه است. با این حال، آینده این سازمان به طور جدی در جامعه زد کش مورد بحث قرار می گیرد، زیرا در پایان سال 2020، استخراج کننده ها (ماینر ها) حمایت مالی از بنیاد زد کش را متوقف می کنند.

به طور خلاصه، در سطح بلاک چین، “مالیات”ی به نام پاداش موسس وجود دارد، که بطور منظم 10٪ از سود استخراج کنندگان را به نفع شرکت ECC و 10٪ به نفع بنیاد زد کش کسر می کند. طبق این برنامه، پاداش بنیان گذار در پایان سال 2020 به پایان می رسد، پس از آن این مجموعه باید تصمیم بگیرد که آیا حمایت از توسعه دهندگان را ادامه دهد یا اجازه می دهد سکه آزادانه با توسعه دهندگان مستقل به کار خود ادامه دهد.

با این حال، همه چیز چندان ترسناک نیست، هر دو شرکت (ECC و بنیاد زد کش) سهم خود را به صورت سکه ZEC نگهداری کردند، که این مقدار می تواند با بهبود یافتن شبکه ZEC ارزش بیشتری نیز پیدا کند.

استخراج زد کش

فرآیند استخراج ZEC بر روی الگوریتم Equihash ساخته شده است، که از پروتکل Proof-of-Work استفاده می کند. Equihash یک الگوریتم PoW کاملاً محبوب است که توسط الکس بیروکوف و دیمیتری خواتاتویچ ایجاد شده است.

برخلاف مونرو، رقیب اصلی زد کش، استفاده از ماشین های معدن ASIC در سطح پروتکل ممنوع نیست. در ماه مه سال 2018، ECC، توسعه دهنده زد کش، رسماً اعلام کرد که آنها هنوز آماده نیستند که معدن ASIC را غیرممکن سازند و در حال فکر کردن بر روی یک پاسخ “متفکر و منطقی” هستند.

در همین زمان، تحقیقاتی برای یافتن استخراج کنندگان با استفاده از ASIC و مقاوم سازی در برابر Zcash ASIC در آینده نزدیک در حال انجام است.

هالوینگ – و یا فرآیند نیم شدن پاداش استخراج کنندگان – در سال 2020

پاداش فعلی معدنچیان معادل 12.5 ZEC برای هر بلوک است، اما در اکتبر 2020 به 6.25 ZEC در هر بلوک نصف می شود.

نقشه راه و برنامه های آینده زد کش

نقشه راه رسمی این پروژه تا پایان ژانویه 2021 برای انتشار برنامه ریزی شده است، تغییرات خاص در هر بازه مشخص نشده است، یک دوره رای گیری قبل از انجام تغییرات برای هر نسخه انجام می شود.

کیف پول زد کش (ZEC)

توسعه دهندگان زد کش فقط کیف پول رسمی زد کش دستکتاپ خود را که می توانید در سایت خودشان (z.cash)بارگیری کنید توصیه می کنند. با این حال ZEC یک سکه محبوب است که توسط تعداد زیادی از کیف پول های شخص ثالث پشتیبانی می شود.

  • ZecWallet
  • Trezor
  • Ledger
  • Exodus
  • Jaxx

جمع بندی زد کش

زد کش (ZEC) سکه شگفت انگیزی است که توانسته اعتماد زیادی را در بین جامعه رمزارزها و همچنین در دنیای واقعی به دست آورد. با این وجود، سال 2020 سال مهمی برای این پروژه خواهد بود که موجب کاهش پاداش واحد و تصمیم گیری در مورد سرنوشت ساز و کار پاداش توسعه دهنده خواهد شد. امیدواریم که جامعه و توسعه دهنده در این باره به توافق برسند و ارزش این دارایی به میزان قابل توجهی رشد یابد!

از کجا زد کش بخریم؟

شما در سایت تبادل رمزینه می توانید به راحتی تومان خود را به ارز زد کش تبدیل کنید. برای خرید زد کش یا فروش زد کش می توانید به صفحه مربوطه وارد شود و در کوتاه ترین زمان اقدام به خرید یا فروش کنید. پشتیبانی سایت در هر لحظه آماده پاسخگویی به شما می باشد.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *