همه چیز در مورد اتریوم، به زبان ساده

در ساده ترین حالت، Ethereum یک پلتفرم نرم افزار آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند. دنیایی بدون واسطه را در نظر بگیرید. دنیایی که مردم به صورت مستقیم و بدون نیاز به اعتماد به طرف مقابل اقدام به مبادله دارایی‌ها، عقد قرارداد و بهره مندی از خدمات می‌پردازند. برنامه‌هایی غیرمتمرکز که هیچ‌گاه از کار نمی افتند و هیچ شخصی نمی‌تواند در کار آن‌ها تداخل ایجاد کند. اتریوم اولین پلتفرمی بود که برای رسیدن به این آرمان پا به عرصه گذاشت.

اتریوم (Ethereum)،‌ دومین ارز دیجیتال (در زمان انتشار) پلتفرم بزرگ بازار با هدف هوشمند سازی فرایندها و فضایی برای اجرا برنامه های غیرمتمرکز، در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ رسما به مدیریت جوان ۲۳ ساله روسی، ویتالیک بوترین معرفی شد.

اتریوم یک بستر غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را به اجرا در می آورد. هیچ‌ احتمال از کارافتادگی، سانسور، دخالت افراد و یا تقلب شخص سوم (شرکت یا ارگان) برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد. تراکنش‌ها و معاملات روی اتریوم به صورت کاملا مستقل از بانک‌ها یا نهادهای دیگر پولی انجام می‌شوند. ارز دیجیتال این شبکه هم اتر نام دارد و واحد اختصاری آن ETH است.

آیا اتریوم شبیه بیت کوین است؟ هم بله هم نه. اتریوم هم مثل بیت کوین می‌تواند در دسته بندی ارز دیجیتال قرار داده شود و مورد معامله قرار بگیرد و آن را به عنوان روش پرداخت پذیرفت اما اتریوم تفاوت‌های زیادی با بیت کوین دارد.

مانند بیت کوین، اتریوم هم یک بلاک چین توزیع شده عمومی دارد. اگر چه تفاوت های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوت، اهداف و قابلیت هاست. در واقع بیت کوین برای اولین بار با هدف یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز خلق شد اما اتریوم به دنبال حذف تمرکز از تمام فرایندهاست.

در حالی که بلاک چین بیت کوین برای رهگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین) استفاده می‌شود، بلاک چین اتریوم برای اجرای کد برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است.
مانند بیت کوین، اتریوم یک شبکه عمومی بلاک توزیع شده است. اگر چه اختلاف فنی زیادی بین این دو وجود دارد، مهمترین تفاوت این است که Bitcoin و Ethereum به طور قابل توجهی از نظر هدف و قابلیت ها تفاوت دارند. بیت کوین یکی از کاربردهای خاص فن آوری بلاک چین را ارائه می دهد که یک سیستم پول نقد الکترونیک است و امکان پرداخت آنلاین بیت کوین را فراهم می کند. در حالی که بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت پول دیجیتال (بیت کوین ها) استفاده می شود، بلاک چین اتریوم تمرکز بر اجرای کد برنامه نویسی برنامه های غیر متمرکز دارد.

در بلاک چین اتریوم، به جای استخراج بیت کوین، عملیات معدنکاوی برای تولید اتر، ارزی که در شبکه تامین می شود، کار می کنند. فراتر از یک ارز که قابلیت خرید داشته باشد، اتر همچنین توسط توسعه دهندگان نرم افزار برای پرداخت هزینه های معامله و خدمات در شبکه اتریوم استفاده می شود. یک نوع دوم ارز رمزنگاری نیز برای پرداخت هزینه های معدن کاوی، استفاده می شود که آن را گاز (Gas) می نامند، و هر اجرای قرارداد هوشمند نیاز به مقدار مشخصی از گاز دارد که بتواند هزینه معدن کاوی را تامین کند.

چه عواملی بر قیمت اتریوم اثر می گذارند؟
روند افزایش قیمت اتریوم به مراتب از بیت کوین کندتر بوده است و در ۱۸ ماه نخست آغاز به فعالیتش حتی روی ۱۰ دلار ثابت مانده بود. اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی اما به تدریج ارزش این ارز دیجیتالی بالا رفت و در ماه ژوئن به رقم ۳۹۵ دلار رسید که یک ماه بعد با افت قیمت شدید روبرو شده و به ۱۵۵ دلار تنزل یافت اما در نهایت وارد یک روند پایدار صعودی شد.

این ارز مجازی در ماه های اخیر مورد حمایت گسترده شرکت های بزرگ دنیا را نیز دریافت کرده است. اما افزایش قیمت اتریوم تا حدود بسیار زیادی مدیون رشد یکباره ارزش بیت کوین بود که علاقه و توجه کاربران به ارز های دیجیتال را بالا برده بود.
اما همانطور که اشاره کردیم اتریوم در برهه یا برهه هایی نیز با افت ارزش روبرو بود که این مساله نیز تا حدود زیادی به خاطر نگرانی های امنیتی و تغییرات کلی بازار از جمله فروش عمده اتریوم توسط سرمایه گذاران بزرگ یا انتشار خبرهای مختلف در رابطه با آن بوده است.
در سطرهای بالاتر اشاره نمودیم که قیمت اتریوم بالغ بر ۲۰ درصد در یک روز افت پیدا کرد که این مساله نیز به خاطر کم شدن اطمینان به آن و همچنین انتشار شایعات بی پایه و اساس در مورد مرگ بوتریون بود.

یک قرارداد هوشمند چیست؟
قرارداد هوشمند فقط یک زوج کلمه است که برای توصیف یک کد کامپیوتری (برنامه) که می تواند مبادله پول، محتوا، اموال، سهام یا هر چیز دیگری از ارزش را مدیرت و بهبود بخشد. هنگامی که در بلاک چین در حال اجرا است، یک قرارداد هوشمند مانند یک برنامه کامپیوتری به صورت خود کار، کار می کند. در صورتی که یه سری شرایط برقرار شود اقدام به انجام یک سری کار می کند. از آنجا که قراردادهای هوشمند بر روی بلاک زنجیره ای اجرا می شود، آنها به درستی بدون هیچ گونه سانسور، خرابی، تقلب یا دخالت های شخص ثالث برنامه ریزی می شوند.

چند نفر از اتریوم استفاده می کنند؟
تقریبا چهارده میلیون نفر در سراسر دنیا از کیف پول های رمزپایه حاوی اتر استفاده می کنند (این به مرور زمان افزایش می یابد). این کیف پول ها به نوعی می توان حساب های اتریوم دانست که افراد می توانند بیشتر از چند کیف پول داشته باشند. البته در ماه های اخیر تعداد کیف پول های صرفا حاوی اتر افزایشی قابل توجه یافته و رقم ثبت شده بیش از ۲ میلیون عدد در ماه می را پشت سر گذاشته است.

این پول را می توان صرف خرید چه چیزهایی کرد؟
اتریم درست مانند دیگر ارزهای دیجیتال به دلیل ناشناس بودن و امنتیش در برابر جعل و سرقت شناخته شده چراکه طبق آنچه که گفته شد تراکنش های مربوط به آن در یک شبکه غیرمتمرکز انجام می گیرند. در این شبکه کاربران می توانند مبالغ بالایی را بدون نیاز به پرداخت مالیات (بخاطر نبود واسطه هایی نظیر بانک ها) منتقل نمایند.

اتر را می توان در برخی فروشگاه های آنلاین و البته از طریق کارت های اعتباری پول مجازی و ویزا کارت ها صرف نمود. علاوه بر این می شود آن را در کیف پول های آنلاین پس انداز نمود و در بهترین زمان ممکن به فروش رساند تا بالاترین سود ممکن بهره برد.

روی اتریوم سرمایه گذاری کنیم؟
قیمت اتریوم در ماه های اخیر افزایش داشته (پس از افت همگانی ارزها در سال ۲۰۱۸) به نظر می رسد زمستان ارزهای دیجیتال به پایان رسیده است. احتمال می رود که این روند در ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد. پول های رمزینه اما ماهیتی غیرایستا دارند و آنطور که کارشناسان این زمینه هشدار داده اند به دلیل ماهیت پر نوسان ارزهای رمزینه، نباید مقدار زیادی از سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد.


برای خرید پرفکت مانی، خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید لایت کوین و خرید ارزهای دیجیتال دیگر می توانید به سایت تبادل رمزینه مراجعه نمایید. شما می توانید با استفاده از خرید دلار اف بی اس در بروکر FBS (بروکر اف بی اس) اقدام به خرید و هم فروش (Trade) چهار ارز برتر در سریعترین زمان کنید. همچنین می توانید فروش بیت کوین، فروش پرفکت مانی، فروش وبمانی، فروش اتریوم، فروش لایت کوین خود را با بهترین نرخ در سایت انجام دهید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته تبادل رمزینه همیشه در کنار شما هست. خوشحال می شویم پاسخگوی سوال های شما باشیم. برای اطلاع رسانی روزانه کانال تبادل رمزینه را دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *